03 - Kys. listová a vitamín B12

Kyselina listová patří mezi jeden z vitamínů skupiny B, konkrétně se jedná o vitamín B9. Tento vitamín obsahuje hlavně listová zelenina, ale najdete ho i ve fazolích, hrášku nebo citrusech. Do některých potravin (např. do snídaňových cereálií nebo pečiva) se dokonce přidává.

Jak poznat, že má tělo nedostatek kyseliny listové

V současné době většinou lidé nekonzumují tolik listové zeleniny a dalších potravin s obsahem kyseliny listové, aby jejich tělo mělo této látky dostatek. Navíc dlouhodobým skladováním nebo tepelným zpracováním se obsah kyseliny listové v potravinách snižuje. Nedostatek kyseliny listové je tedy poměrně častý.

Projevem nedostatku kyseliny listové může být například zvýšená únava, ztráta energie nebo citlivost a bolest jazyka a sliznic ústní dutiny. Vyskytnout se mohou také poruchy trávení (nejčastější je průjem), chudokrevnost či změny krevního obrazu. Dále může nedostatek "listovky" ovlivnit duševní zdraví. Objevit se může deprese.

kyselina listová

Obr.: Zdroj kyseliny listové

Kyselina listová jako pomocník v boji s homocysteinem a diabetem

Homocystein je toxická aminokyselina, kterou lékaři stále častěji považují za předzvěst blížícího se kardiovaskulárního problému. Studie také ukázaly souvislost mezi vysokými hodnotami homocysteinu a zvýšeným rizikem rakoviny epilepsie, Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou.

Lidé by se tedy měli snažit zamezit tomu, aby se tato toxická látka v jejich organismu hromadila. Pomocníkem se pro ně může stát právě kyselina listová, která dokáže škodlivý homocystein převést na neškodný methionin. Kyselinu listovou je však nutné přijímat společně s dostatkem vitamínů B6 a B 12, protože tyto vitamíny její aktivitu v procesu redukce homocysteinu podporují.

Pokud se obáváte vzniku cukrovky druhého typu, která typu je spojována s vysokými hladinami triglyceridů v krvi, zvyšte příjem kyseliny listové. Kyselina listová totiž triglyceridy pomáhá rozkládat. 

„Listovka“ v těhotenství neboli „těhotenský vitamín“

Těhotné ženy (nebo ženy, které těhotenství plánují) by měly zvýšit příjem kyseliny listové. „Listovka“ totiž u plodu dokáže zabránit defektu neurální trubice a také rozštěpu patra, čelisti a rtu. Má důležitou roli při dělení buněk, a tudíž i při růstu miminka.

V těhotenství spotřeba kyseliny listové stoupá zhruba dvojnásobně. Těhotným ženám se proto doporučuje přijímat minimálně 400 μg (mikrogramu) denně. (Doporučená denní dávka pro dospělé je 200 μg denně.)
 

Jako shrnutí můžeme uvést základní účinky doplňku stravy:

B12 Plus - udržení zdravé hladiny homocysteinu

wide_26

  • Vitamin B12 a kyselina listová zkombinované v tomto přípravku s postupným uvolňováním
  • Účinně snižuje hladinu homocysteinu
  • Je bezpečný i při vyšších dávkách
  • Doplňky jako vitamin B12 a kyselina listová by se měly brát společně
  • Snižuje riziko srdečních chorob
  • Pozitivně ovlivňuje nervový systém
  • Užitečný pro vegetariány a vhodný pro vegany
Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.