15 - Denní prevence zdraví

Zdraví a pohoda, která trvá více, než jedno léto.

Vyvážená strava představuje základní kámen zdravého a odolného organismu – v každém věku. Tuky a rostlinné oleje jsou, na rozdíl od cukrů v potravinách, důležitými složkami zdravé stravy. Naše tělo potřebuje k životu mastné kyseliny. Většinu z nich si umí vytvořit samo. Některé mu musíme zvenku dodávat potravou, jako například esenciální omega 3 a omega 6 mastné kyseliny.

Proč jsou mastné kyseliny důležité pro naše zdraví?omega3_1

Mastné kyseliny přispívají ke zlepšení hodnot krevních tuků a podporují tak kvalitu srdcových a krevních cest. Sehrávají také významnou roli při udržení zdravých buňkových membrán ve všech tkáních, pro všechny mozkové a nervové buňky.
Jednotlivé mastné kyseliny působí na náš metabolizmus různými způsoby. Esenciální omega 3 a omega 6 mastné kyseliny naše tělo přetváří na speciální látky (lipidové mediátory), které se podílejí na zánětlivých procesech.

Jak vypadá správná rovnováha omega 3 a omega 6 mastných kyselin v našem jídelníčku?

Jednoduše řečeno, omega 6 mastné kyseliny v našem těle zánět podporují a omega 3 mastné kyseliny naopak působí protizánětlivě. Pokud přijímáme obě mastné kyseliny ve správném poměru, znamená to, že výsledné mediátory se tvoří ve vyváženém poměru – což je důležitým předpokladem pro správné fungování buněk.

omega3_3Prvním krokem směrem k vyvážené stravě by mělo být kritické zhodnocení domácího jídelníčku.

Červené maso, živočišné tuky, jako i mléčné produkty a mnohé jednoduché rostlinné oleje (např. slunečnicový olej), obsahují z velké části omega 6 mastné kyseliny. Z pravidla konzumujeme tyto potraviny o mnoho častěji než ryby – mořské plody, ořechy nebo vybrané oleje. Lněný olej, olej z vlašských ořechů a řepkový olej mají obzvlášť velký obsah kyseliny alfa-linolénové, esenciální omega 3 mastné kyseliny.

Určité druhy mikrořas jsou rostlinným zdrojem omega 3 mastných kyselin s dlouhým řetězem, a to kyseliny eikozapentaénové (EPA) a kyseliny dokosahexánové (DHA). Prostřednictvím mikrořas ryby získávají EPA a DHA. Vysoký obsah omega 3 mastných kyselin se vyskytuje u studenovodních ryb.

Zařaďte do svého jídelníčku ryby a mořské plody!

Pro správnou rovnováhu mezi omega 3 a omega 6 mastných kyselin byste během týdne měli do svého jídelníčku zařadit jídla, které můžete připravit za studena pomocí vybraných olejů, jako je lněný olej nebo olej z vlašských ořechů a některý den jídla obsahující lososa, plody moře, sledě nebo makrelu.

omega3_2

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.